بازتاب رئالیسم در تئاتر معاصر ایران؛ پروژه عملی کارگردانی نمایش «خواب بی وقت حوریه»

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده مهدیه خلج
  • استاد راهنما فرهاد مهندس پور
  • سال انتشار 1390
چکیده

این رساله پژوهشی است دربارۀ بازتاب رئالیسم در تئاتر معاصر ایران با نگاهی به سه اثر شکار روباه، کوکوی کبوتران حرم و خروس. این پژوهش می کوشد با نگاهی به تاریخ تئاتر ایران و با توجه به رویکرد های کنونی کارگردانان معاصر به مفهوم رئالیسم در ایران بپردازد. در این راه از منابع کتابخانه ای، مشاهده فیلم های اجراها و مصاحبه با کارگردانان مد نظر استفاده شده . این پژوهش در چهار فصل به همراه نتیجه گیری تنظیم شده است. در فصل اول به بررسی معنا و پیدایش رئالیسم در ادبیات، ادبیات نمایشی و اجرای رئالیستی در غرب پرداخته شده است. فصل دوم نگاه مختصری به آشنایی ایران با تئاتر به مفهوم غربی دارد. . از آنجا که احزاب سیاسی در آشنا کردن این سبک در ایران تأثیر بسزایی داشته اند در پایان این فصل اشاره مختصری هم به عملکرد این احزاب شده است. فصل سوم اختصاص به رئالیسم درتئاتر ایران و تأثیرش در دوران معاصر دارد. در این فصل با بررسی رئالیسم در دو بخش اساسی تئاتر یعنی متن و اجرا به این مهم پرداخته شده. از آنجا که احزاب سیاسی در آشنا کردن این سبک در ایران تأثیر بسزایی داشته¬اند در پایان این فصل اشاره مختصری هم به عملکرد این احزاب شده¬است. در فصل چهارم تم ها و ایده های اجرایی کارگردانان سه اثر انتخابی به همراه مصاحبه با کارگردانان شان بررسی و در پایان نتیجه گیری حاصله از این چند فصل نوشته شده است.

منابع مشابه

بازتاب آئینهای مردمی در تئاتر معاصر کردستان- پروژه عملی: کارگردانی نمایش «آنتیگونه»

نمایش در کردستان ریشه در آیین ها، مناسک و باورهایی دارد که قدمت آن ها به دوره هایی بسیار کهن باز می گردد. برخی از این آیین ها از جنبه های نمایشگرانه بسیار قدرتمندی برخوردارند و برخی دیگر باحضور عناصری چون نمایشنامه، بازیگر و تماشاگر یک نمایش ساده و ابتدایی به شمار می آیند. در این پژوهش سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که تئاتر در کردستان چه ارتباطی با آیین های کهن و مردمی دارد و این آیین ها چه...

15 صفحه اول

انعکاس پرفرمنس ارت (هنر اجرا) در تئاتر معاصر ایران، پروژه عملی: کارگردانی نمایش «تخیل خالی خیال»

در اوایل قرن بیستم ، جنبش هنری تازه ایی در برابر اقتدار گرایی مدرنیسم قد برافراشت و در رویارویی با فرمالیسم رایج ، که اثر را از محتوا تهی کرده بود جانی تازه به رابطه هنرمند ، اثر هنری و مخاطب بخشید .این جنبش جدید با ارائه انگاره های هنری نو و اندیشه های مبتنی بر طرح مسائل بنیادین اجتماعی ، رویکردها و جایگزین هایی ممکن برای حل برخی معضلات اجتماعی عرضه کرد . هنر اجرا (performanceart) پدیده هنری ...

پژوهشی در روند آداپتاسیون در تئاتر ایران/پروژه عملی: کارگردانی نمایش مدآ اثر اوریپید

از زمان نخستین آشنایی ایرانیان با دستاوردهای تمدن مدرن غرب در قرن نوزدهم میلادی تئاتر نیز یکی از الگوهای نمایشی غرب بود که مورد توجه منورالفکران و درباریان و دانشجویانی که به فرنگ اعزام شده بودند ، قرار گرفت. تاتر در غرب یک تاریخ دو هزار و پانصد ساله را پشت سر گذاشته و شکل و سامانی پیداکرده بود. ولی جامعه ایرانی با اشکال نمایشی غرب به ویژه تئاتر ، همان گونه که در غرب به اجرا در می آمد آشنایی ند...

15 صفحه اول

تئاتر پداگوژی در آموزش و پرورش ایران – پروژه عملی: کارگردانی نمایش آهسته با گل سرخ

"تئاتر پداگوژی" به عنوان تشکیلات مبتکری است که در یک پروسه¬ی روشمند - عملی و تئوری، انعطاف پذیر بوده و در این راه آغاز به تثبیت خود کرده."تئاتر پداگوژی" امروزه در مسیری قرار دارد که اندیشمندان آن را «مسیری به سمت علوم نرمال» می¬دانند. آنچه که در مورد"تئاتر پداگوژی"حائز اهمیت است، این است که پدیده¬ی "تئاتر پداگوژی" صاحب پیشینه¬ای بسیار قدیمی¬تر از نام خود است که ظاهراً از دهه¬ی 50 در شرق آلمان و ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023